Icon Forklift.svg

Do této učebnice průběžně přibývá obsah. Současný stav je už ale dobře použitelný a byla by škoda čekat, až bude publikace zcela hotová. Pravděpodobně bude pořád co zlepšovat. Na stránce Kontakt nám můžete dát vědět, pokud si všimnete nějakých chyb či jiných nedostatků. TODO: tady je to: MediaWiki:Sitenotice


Hlavní strana

Z Informatika pro každého
Přejít na: navigace, hledání

TODO: existuje Interni:Pískoviště/Úvodní_strana

učebnice

Informatika pro každého


Informatika
Možná tě to překvapí, ale počítač je pro informatiku pouhý (byť skvělý(vlastně nejlepší možný)) nástroj. Pronikni do základních principů efektivního zpracování informací. Kromě porozumění moderním technologiím se ti otevře nová paleta možností, jak uvažovat o světě, racionálně se rozhodovat a efektivně řešit komplexní problémy. Čti dál: Co je informatika?
Pro každého
Učebnice pokrývá základy informatiky tak, aby je dokázal využít každý student gymnázia. Tedy kdokoliv, kdo zvládl látku základní školy, chce přijít světu na kloub a nevzdává se snadno. Nejde o to, aby se znenadání každý stal informatikem. Informatika a její principy se ale uplatňují prakticky všude. Nevyužívat je znamená mrhat lidským potenciálem. I proto se informatika stává vedle ostatních přírodních věd součástí všeobecného rozhledu.
Učebnice
Představuje ucelený program s výkladem, řešenými příklady, úlohami a množstvím rozšiřujících materiálů. Bohatě pokryje dvě hodiny výuky týdně po dobu jednoho roku. Má všechny funkce běžné učebnice: lze ji použít přímo v hodinách informatiky, k samostatnému opakování a procvičení před prověrkou, k „dohonění“ látky po nemoci i k inspiraci a nasměrování k dalším zdrojům.

TODO: CYWE TADY MUSÍŠ COPYWRITOVAT!!!

Samozřejmě nestačí jen číst. Při studiu informatiky musíš přiložit ruku k dílu a především zapojit vlastní hlavu.


Chci
studovat
informatiku

Chci
učit
informatiku


Úvod

  1. Předmluva pro studenty
  2. Předmluva pro učitele

Přípravy

Informace

  1. Úvod a komunikace
  2. Co jsem za zvíře?
  3. Rozhodovací stromy a chytré otázky
  4. Měření stromů a informací
  5. Data a význam
  6. Kódování a redundance
  7. Když už něco tuším
  8. Informace, entropie a fyzika

Grafy

  1. Myšlenkové mapy
  2. Úvod
  3. Zapisování grafů
  4. Regulární grafy
  5. Jednotažky
  6. Které grafy jsou stejné?

Modely

  1. Úvod
  2. Projdi bludiště, zachráníš kozu
  3. Diagram kauzálních smyček TODO: lepší název!! víc x, víc y... mnoho psů zajícova smrt?
  4. Život na čteverečkovaném papíře

Algoritmus

  1. Úvodní pokusy
  2. Slovní popis pracovního postupu
  3. Co je to algoritmus
  4. Další zápisy: Vývojové diagramy
  5. Další zápisy: Programování
  6. Rozpoznávání algoritmů
  7. Různé stroje jsou si rovny

TODO: tady je třeba něco udělat TODO: tady je třeba něco udělat TODO: tady je třeba něco udělat TODO: tady je třeba něco udělat

Programátorské minimum

  1. Programovací jazyk Python
  2. Počítač za mě počítá
  3. Počítač si za mě pamatuje
  4. Počítač za mě řeší nudné úkoly
  5. Počítač za mě dělá jednoduchá rozhodnutí
  6. Počítač za mě mluví s uživateli
  7. Počítač za mě řeší opakované úkoly
  8. Počítač to vidí jinak: zjišťování dělitelnosti
  9. Počítač zpracovává data hromadně
  10. Počítač někdy nedělá, co chci
  11. Co ještě počítač umí?