Závěrečný projekt

Z Základy informatiky pro střední školy
Přejít na: navigace, hledání

Vývoj informačního systému

ikona boxu
Co se naučíš:

Cílem závěrečného projektu je ukázat, co jste se naučili, možná se naučit něco dalšího, a pokud možno vytvořit něco užitečného. Výsledný informační systém nemusí být velký nebo složitý. Je ale žádoucí, aby byl zpracován metodicky, kvalitně, s důrazem na detaily. A aby dobře řešil vybrané potřeby.

ikona boxu
Návrh průběhu hodiny a metodické poznámky

Postup práce

Využijte, co znáte z předchozích kapitol. Postupujte systematicky. Předem si postup promyslete. V každém okamžiku byste měli vědět, na čem zrovna pracujete, v jaké se nacházíte fázi. Můžete využít už známý postup od prvotního nápadu přes zjišťování potřeb uživatelů, formulaci a prioritizaci požadavků, k návrhu procesů, uživatelského rozhraní, struktury dat a vnitřní logiky aplikace. Návrhy poté implementujete a budete testovat a vylepšovat, dokud nebudou uspokojivě fungovat. Čím častěji budete ověřovat, že vaše dosavadní výsledky odpovídají očekáváním, tím méně odvedete zbytečné práce.



Příklady námětů

Výsledné projekty mohou vypadat jako šablony Coda.io nebo Airtable — projděte si kategorie, které jsou pro vás zajímavé. Nejlepší náměty jsou ale ty, které vychází z konkrétních potřeb někoho ve vašem okolí, třeba vašich příbuzných. Další vás napadnou v souvislosti s oborem studia, sportem a dalšími koníčky. Vyberte něco, co bude opravdu užitečné.

  • Lze rozšířit a dopracovat některý námět z předchozí výuky.
  • Coda funguje i na mobilu, což značně rozšiřuje možnosti použití výsledného systému (např. nákupní seznam vyprazdňovaný hned během nákupu).
  • Správce (nejen školních) úkolů, pro tým nebo jednotlivce, třeba podle GTD metodiky.
  • Hlasování, třeba o tématu k diskuzi, o otázkách pro významného hosta, o deskové hře pro daný večer...
  • Průběžné zkoušení na různých stanovištích. Studenti prochází mezi stanovišti, zkušební komisaři přidělují body, a pak je hledají na papírech a body z různých stanovišť ručně sčítají. Jistě by to šlo udělat lépe.
  • Rodinný nákupní seznam.
  • Sledování rodinných výdajů.
  • Sledování spotřeby automobilu.
  • Plánování rodinného nebo skupinového výletu, nebo jiné akce.
  • Rozdělování služeb na domácí práce (mytí nádobí, vyklízení myčky, venčení psa...).
  • Správa členů klubu.
  • Sbírka hokejových kartiček, známek, DVD, rubikových kostek, krabiček od zápalek, čajů, Pogů...
  • Půjčovna (čehokoliv).
  • Přehled školního hodnocení.
  • Počítání školních absencí.
  • Fronta žákovských otázek pro učitele -- učitel během hodiny obchází žáky, kteří se potřebují na něco zeptat nebo poradit, ale ztrácí přehled o jejich pořadí.
  • Strukturovaný deník, např. deník vděčnosti.
  • Plánovač dárků, párovač přání a dárků, secret Santa.
  • Evidence skladových zásob, třeba malé kavárny nebo e-shopu.
  • Receptář s filtrováním podle dostupných surovin.
  • Pomůcka pro rozhodčího třeba sportovní gymnastiky nebo krasobruslení.
  • Kombinování outfitů, hráčů ve sportovním týmu...
  • Kalkulačka pro výpočet ceny dortu podle vrstev, příchutí a dalších voleb.
  • Pomůcka pro hraní D&D.
  • Tréningový deník.