Informace
Asi už jste slyšeli rčení „Jste to, co jíte.“ Ano, naše těla jsou složena z hmoty, kterou přijímají jako potravu. Jsou ale opravdu naše těla to, na čem záleží? Vybíráme si přátele podle materiálu, tvaru a barvy, nebo podle toho, co dělají a jak se chovají? To, kým jsme, se odvíjí od rozhodnutí, která činíme.
Podle čeho se tedy rozhodujeme? Především podle toho, co víme a v co věříme. Tedy na základě informací, které máme o současnosti, a které jsme sesbírali v minulosti. Možná znáte také rčení „Řekni mi, co čteš, a já ti řeknu, jaký jsi.“ Informace nás utváří. I proto má smysl se zodpovědně rozhodovat o tom, co budeme číst, poslouchat, sledovat, co chceme prožívat: přibližuje nás to k tomu, čím a kým chceme být — nebo ne?
- Které zážitky, knihy, pořady, hry, ... změnily tebe a tvůj pohled na svět?
- Jaké informace necháš konzumovat svoje děti, a jaké ne?
Jak souvisí informace s informatikou?
Většina z vás tomu možná neuvěří, ale čas od času se někdo takto zeptá. Stačí se ale na obě slova podívat a zauvažovat nad jejich původem. Nebo si o tom něco najít. V každém případě, učit se informatiku a nevědět, co je informace, je jako učit se český jazyk a nevědět, co je to jazykVíš to?
A dokážeš tedy říct, co to je?.
Na následujících stránkách proto prozkoumáme, co to je informace.
Obsah
Jako rámec pro zkoumání informace si zvolíme hru na hádání zvířete - neboli získávání informací o myšleném zvířeti. Zjistíme, jak se ptát efektivně (jak na zvíře, tak na cokoliv jiného), a z toho postupně vyplyne, jak posuzovat množství informace. Pomůžeme si k tomu nástrojem zvaným rozhodovací stromy. Ukáže se, že rozhodovací stromy lze využít i ke kódování a jak to souvisí s předáváním dat. Nakonec se dostaneme k hledání optimálního chování i ve složitějších případech a mimochodem nahlédneme, jak funguje komprimace dat.
Hlavní otázky
- Co je to informace? Co jsou data? K čemu to je?
- Jak pokládat efektivní otázky?
- Jak lze měřit a porovnávat množství informace ve zprávě?
- Jak se informace zaznamenává a přenáší?
Další témata
Těchto témat se v nějaké souvislosti dotkneme.
- Model, abstrakce
- Rozhodovací stromy
- Dvojková soustava
- Efektivita
- Rekurze
Pojmy
- Komunikace, data, zpráva, (de)kódování, komunikační kanál, interpretace, zpětná vazba
- Informace, znalost, neurčitost, pravděpodobnost
- Strom, kořen, podstrom, list, výška stromu, logaritmus
- Množství informace, (ne)závislé zprávy, bit, bajt, kilobajt
Kapitoly
- Úvod a komunikace — metodické poznámky, plán hodiny
- Co jsem za zvíře? — metodické poznámky, plán hodiny
- Rozhodovací stromy a chytré otázky — metodické poznámky, plán hodiny
- Měření stromů a informací — metodické poznámky, plán hodiny
- Data a význam — metodické poznámky, plán hodiny
- Úlohy (textový dokument)
Tučně uvedené kapitoly tvoří základní jádro, ostatní látku dále rozšiřují a prohlubují. Kapitola Kódování a redundance navazuje na Data a význam. Kapitola Když už něco tuším navazuje na Měření stromů a informací a na ni navazuje Informace, entropie a fyzika.
Další zdroje
- Khanova škola
- První modul kurzu Computer Science Principles od Code.org.
- Kniha Šifry a hry s nimi od Radka Pelánka.
- Kapitoly 5–8 v novozélandské polní příručce informatiky.