Úvodní hra

Z Základy informatiky pro střední školy
Přejít na: navigace, hledání

První seznámení

ikona boxu
Co se naučíš:

V této hodině se během hry seznámíš s některými rysy fungování velkých firem a také s tím, k čemu může taková firma potřebovat informační systém.

Úvod

Google poskytuje vyhledávač, ale také e-mail, kancelářský balík, reklamní systém, operační systémy, Youtube, vlastní telefony a vyvíjí autonomní automobily. Facebook (resp. Meta) je sociální síť (a platforma pro šíření reklamy), patří mu Instagram, a vyvíjí také umělou inteligenci, brýle pro virtuální realitu a vlastní kryptoměnu. Amazon je sice stále ještě obchod s knihami, ale také s čímkoliv dalším, včetně výpočetního výkonu, a vedle toho prodává vlastní čtečky knih a hlasové domácí asistenty a buduje samoobsluhy s potravinami. Ani náš Seznam už dávno není jen seznam internetových stránek. Poskytuje vyhledávání, e-mail, mapy, bazar, tvoří vlastní mediální obsah a mnoho dalšího.

Mýty stvoření v Silicon Valley často pracují s archetypem garáže, ve které dva činorodí nadšenci vyvinuli technické řešení a na jeho základě pak nadnárodní korporaci. Ta už ale funguje zcela jinak. Nepohání ji pulzující přetlak živelné tvořivosti. Při životě ji drží pečlivá souhra všech oddělení a dodržování nastavených pravidel a procesů. Pořádek musí být. S jakou inovací přijde vaše korporace?

Nadnárodní korporace

Místo výkladu je v téhle kapitole hra pro několik (10-25) hráčů. Budete provozovat jednotlivá oddělení firmy a společně se snažit dosahovat pokroku. Každé oddělení má specifické úkoly, které přispívají vývoji nových produktů a služeb. Činnost oddělení je přitom různě provázaná. Aby vše fungovalo, musíte o práci svého oddělení vést pečlivé záznamy, přesně komunikovat s ostatními odděleními a trošku plánovat. V průběhu hry se proto setkáte s mnoha principy, které můžeme hlouběji zkoumat v dalších kapitolách: vedení záznamů v tabulkách, jejich řazení a prohledávání, propojování tabulek skrz související záznamy, hledání otpimálních procesů pro koordinované zpracování dat a další.

Kromě toho zažijete několik aspektů fungování velké firmy. Nebude vždycky hned jasné, co dělat, natož proč. Málokdy uvidíte výsledky své práce. Na práci budete čekat, abyste pak museli spěchat. Když ale bude každé oddělení správně plnit svou úlohy, firmě se povede dobře.

Stručná pravidla

Můžete si přečíst přesná pravidla hry. Důležitý je především společný úvod a potom úkoly vašeho oddělení. Stejně jako ve skutečné firmě, nemusíte přesně znát fungování oddělení ostatních.

Příklad: První projekt

Abyste se snáze zorientovali, popíšeme stručně kroky, které vedou k prvnímu vynálezu. Čtěte souběžně s pravidly.

  1. Oddělení výzkumu a vývoje (R&D) chce začít pracovat na vynálezu. V pravidlech přečte požadavky na výzkumný tým:
    1. Aspoň 5 zaměstnanců.
    2. Každý s jinou dovedností.
    3. Alespoň 2 mají přidělen firemní počítač.
    4. Všichni si musí rozumět.
  2. Zatím žádní zaměstnanci nikde nic nedělají, všichni jsou v kantýně. Tam najdeme 5 zaměstnanců-kartiček s různými dovednostmi, kteří mluví společnou řečí. Např. španělsky mluvící konstruktér M. Gonzalez, ekolog D. Smith, strojní inženýr Reed W., stavební inženýrka L. Kelly a lesník Ch. Lopez.
  3. Nikdo ze zaměstnanců nemá počítač (což nám potvrdí oddělení IT).
    1. Na oddělení IT tedy přineseme zaměstnance-kartičky, kterým chceme počítač přidělit (klidně celý tým).
    2. Hráči z oddělená IT zkontrolují u kolegů z oddělení BOZP, jestli jsou daní zaměstnanci vyškolení. Nejsou.
    3. Hráči z oddělená BOZP zaměstnance vyškolí:
      • zkontrolují, že mluví společným jazykem (ano, španělsky),
      • odměří 2 minuty,
      • zapíší si je.
    4. Vyškolení zaměsntnanci se z oddělení BOZP vrací na oddělení IT, kde jim přidělí počítače (neboli: zapíší si, kterým zaměstnancům počítač přidělili).
    5. Zaměstnanci s počítačem se vrací na oddělení R&D.
  4. Oddělení R&D má připraven výzkumný tým.
    • Tito zaměstnanci budou příštích 6 minut vynalézat (hráči si poznačí čas začátku a konce, ukáže se to jako důležité pro další oddělení).
    • Hráči během těch 6 minut vymyslí, co to vlastně bude za vynález (třeba drony pro výsadbu stromů).
    • Pečlivě si poznačí, kteří zaměstnanci na vynálezu pracovali (využije se to dále ve hře).
  5. Po 2 minutách školení, 6 minutách vynalézání a nezbytné organizaci mezi tím je hotov první vynález.
    • Oddělení R&D může začít sestavovat nový tým.
    • Oddělení BOZP může průběžně školit další zaměstnance z kantýny, na IT jim mohou přidělovat počítače.
    • Ostatní oddělení se mezitím připravovala. Pročetla pravidla, promyslela, jak budou postupovat. Kde budou co zjišťovat, co bude potřeba si zaznamenávat, na co dávat pozor.


Úkoly po hře

ikona boxu
Úloha: Práce v oddělení - ohlédnutí za hrou
  1. Popište svými slovy, co bylo úkolem vašeho oddělení.
  2. Jaké informace jste potřebovali od ostatních oddělení?
  3. Jaké informace potřebovala ostatní oddělení od toho vašeho?
  4. Jaké informace jste zaznamenávali, a jak přesně?
  5. Jak jste si v oddělení rozdělili práci?
  6. Co vás při práci nejvíce zdržovalo?
  7. Jaký zádrhel se vám během hry podařilo vyřešit, jaký postup jste vylepšili?
ikona boxu
Úloha: Vzkaz do budoucnosti

Připomeňte si průběh hry: co se dařilo, co méně, na jaké problémy oddělení naráželo, jak je vyřešilo.

Sestav soubor rad a doporučení pro ty, kdo budou v daném oddělení pracovat příště.

ikona boxu
Úloha: Propojení oddělení

Sestav diagram vzájemných závislostí jednotlivých oddělení, s jehož pomocí lze rychleji porozumět fungování celé korporace.