Programovací jazyk Python

Z Základy informatiky pro střední školy
Přejít na: navigace, hledání

Počítač za mě počítá

ikona boxu
Co se naučíš:
  • Co je to programovací jazyk, co je to Python
  • Používat interaktivní konzoli Pythonu
ikona boxu
Dospělý jazyk s rychlým startem

Vhodnost Pythonu pro výuku programování asi netřeba rozvádět. Na úrovni střední školy osloví lépe než „dětské“ jazyky jako Scratch (takový jazyk by studenti beztak měli znát ze školy základní). Python je na jedné straně přístupný začátečníkům, na druhé straně to není jazyk primárně výukový a zájemci se nebudou muset učit jiný, až budou chtít vytvořit „opravdový“ program.

Úvod do programování nenatahujeme výkladem vlastností Pythonu (interpretovaný, objektově orientovaný…), které nemají okamžitý praktický dopad. Prvotním cílem je studenty neztratit. Teorii doplníme, až bude relevantní.

ikona boxu
Různé verze Pythonu

Tak jako ostatní software, i Python se vyvíjí. Vyvíjí se i samotný jazyk. Nejčastěji se setkáš s řadou 2 a řadou 3. Z pohledu začátečníka se liší jen málo, ale je dobré vědět, že nějaké rozdíly jsou. Máš-li možnost volby, pro studium doporučujeme používat Python 3.

Monty python foot.png

Programování je často zábavné

Pro seznámení s programováním jsme vybrali jazyk Python. Pro výuku je velmi vhodný: umožňuje rychle dokončit jednoduché programy, neobsahuje příliš mnoho technických nástrah, neklade velké nároky na znalost fungování počítače. Přitom to je plnohodnotný jazyk, takže kdo bude chtít, může plynule pokračovat a vyvíjet skutečné aplikace pro mnoho různých platforem a s využitím bohaté nabídky připravených funkcí pro kreslení grafiky, připojení k internetu, vytváření ovládacích tlačítek nebo třeba vyhodnocování vědeckých dat. Z těchto (a mnoha dalších) důvodů je to oblíbený jazyk i v praxi.

S Pythonem se seznámíme prostřednictvím tzv. on-line interaktivní konzole:

on-line
znamená, že budeme pracovat přes internet a nebudeme nic instalovat,
interaktivní
znamená, že okamžitě uvidíme výsledky naší práce, i když třeba není hotová,
konzole
slouží k zadávání příkazů.

Takže můžeš podle potřeby velmi rychle zjišťovat a objevovat, co jak funguje. Jedna taková konzole se nachází na stránce repl.it. Otevři odkaz tak, aby šlo zároveň pokračovat ve čtení učebnice — např. prostředním tlačítkem myši, nebo do nového okna (a okna potom můžeš vyrovnat vedle sebe).

Repl it interaktivni konzole.svg

ikona boxu
Alternativy

Jiná (stejná) konzole je k dispozici na http://labs.codecademy.com. On-line prostředí se příliš nehodí pro rozsáhlejší projekty. Máš-li takové ambice, nainstaluj si Python přímo na počítač, spolu s nějakým vývojovým prostředím. Potřebné informace najdeš na internetu, v češtině třeba na python.cz a py.cz.

Interaktivní konzole je v tmavé části napravo. Klepni do té oblasti a napiš třeba 3+3. Co myslíš, že se stane, až stiskneš Enter? Zkus to!

Jestli se objevil výsledek podle tvého očekávání, můžeme se pustit do práce — pokračuj další kapitolou. Jestli se objevilo něco jiného, je něco špatně. Zkus stránku znovu načíst, podívej se, jestli konzole funguje ostatním, požádej o pomoc učitele.

Shrnutí

ikona boxu
  • Python je jeden z mnoha programovacích jazyků. Je velmi vhodný pro prvotní seznámení s programování, a zároveň je všestranně využitelný a velmi oblíbený v praxi.
  • Konzole Pythonu je na adrese http://repl.it/languages/Python/.
  • Do tmavé části vpravo se zadávají jednotlivé příkazy.