Next Previous Contents

4.1 Stručný přehled

Než se ze scénaře v jazyku JA stane výsledná animace, musí projít poměrně dlouhou cestou. Následuje velmi stručný přehled této cesty.

Jazyk JA

Popis scénáře animace. Jeho výhodou je, že události ve scénáři nemusí být popsány v tom pořadí, jak jdou ve skutečnosti za sebou. Další výhodou je možnost použití preprocesoru jazyka C, který umožní rozložit scénář na několik nezávislých částí (např. popis poloh trysek, popis choreografie fontány, pohyb kamer). Utilitou ja se program převede do jazyka A.

Jazyk A

Toto je rovněž jazyk pro popis scénáře, jenže na nižší úrovni. Počátky událostí musí být ve scénáři tak, jak jdou časově za sebou. To je výhodné pro následující simulační část, která nemusí uchovávat v paměti celý scénář, ale stačí jí aktuální kousek.

Utilitka jmv

Hlavní hybný program. Podle nastavených parametrů provede simulaci. Výstup je ve formátu buran.

Formát buran

Jde o binární formát pro ukládání informací o animaci, která je již rozdělena na jednotlivé framy. V každém framu jsou pak informace o poloze kapek, vlnění hladiny či stavu světel nebo poloze některých pohyblivých předmětů. Tedy informace o věcech, které se ve scéně mění.

Utilitka jj

Všechny tyto výše zmíněné utilitky zastřešuje jj. Nedělá nic jiného, než že je ve správném pořadí spustí. Takže přímo z .ja souboru vznikne .bur.

Prohlížeč formátu buran xburan

Jednoduchý prohlížeč formátu buran. Jak název napovídá program je pro Xwindows.

Utilitka job

Pokud máme spočítanou animaci, je třeba ji nějak zobrazit. Tento program z formátu buran vezme konkrétní frame a vytvoří popis scény ve formátu povray'e. Tedy pouze jejích proměnlivých částí, statická část scény musí být připravena zvlášť.

Soustava scriptů dish

Pro urychlení počítání výsledné animace byla vytvořena soustava scriptů dish-*. Umožňuje současné počítání jedné animace na více počítačích. Nejde o žádný hlubokomyslný distribuovaný systém. Každý počítač vždy spočítá jeden obrázek a poté požádá o další.


Cesta scénáře až po výslednou animaci.

Popis obrázku č. 7

Obrázek č. 7 znázorňuje cestu cestu, kterou projde scenář a.ja než se zně jstane výsledná animace. a.jap -- scénář prošel preprocesorem cpp. a.a -- bloky jsou přerovnány tak, aby jejich začátky šly vzestupně za sebou. a.bur -- simulace je provedena, jsou známy polohy všech kapek, kamer, trysek atd. v každém framu, a-vl.bur z informací o kapkách dopadnuvších na hladinu jsou spočítany výchylky hladiny, a001.d.pov -- defince proměnných scény ve formátu povray, scéna.pov -- popis statické části scény, a001.t.pov -- popis kapek, kamer a světel ve formátu povray. a001.v.pov -- popis vodní hladiny. a001.t.tga -- bump textura vodní hladiny. a001.o.tga -- výsledný obrazek, a.mpg -- celá animace.

Čárkovaným obdélníkem je naznačeno pokrytí zastřešující utilitkou jj resp. soustavou scriptu dish-*.


Next Previous Contents